انجمن خیریه چهارده معصوم (ع) اهواز در سال ۱۳۶۷ به همت جمعی از پیشگامان نیکوکاری در شهرستان اهواز فعالیت خود را آغاز نمود.
بحول و قوه الهی و با همت بلند افراد نیکوکار از بدو تاسیس نسبت به تأمین نیازهای مادی و معنوی خانواده های ایتام و نیازمند اهتمام ورزیده است، بگونه ای که هم اکنون سرپرستی حدود ۱۲۰۰ خانواده و با جمعیتی بالغ بر ۵۴۰۰ نفر را بعهده گرفته است .
خانواده های تحت پوشش، ضمن دریافت مستمری ماهیانه از سایر کمک های مقطعی از جمله کمک هزینه ازدواج، مسکن، درمان، لوازم ضروری منزل و… بهره مند می گردند.
با توجه به اهداف و نگاه اینده نگرانه مدیران انجمن علاوه بر رفع نیازهای اقتصادی خانواده های تحت پوشش و بدلیل نقش و اهمیت نیازهای فرهنگی، انجمن توجه خاصی را به مسائل تربیتی ،تحصیلی و اشتغال خانواده ها مبذول نموده و بنحوی که در سال سال تحصیلی جاری (۹۸-۹۹) تعداد ۱۸۳۷ نفر دانش اموز و دانشجو از کلاس های تقویتی در مقاطع مختلف در آموزشگاه علمی معرفت وابسته به انجمن بصورت رایگان استفاده نمودند .ضمنا تعداد ۷۰ نفر از نونهالان یتیم ، در مهد کودک واحد فرهنگی تحت اموزش و مراقبتهای بهداشتی و تغذیه ایی کارشناسان و مربیان تحصیلکرده و مجرب مهد قرار داشتند.
- رسالت:
شناسایی، پذیرش و حمایت از افراد واجد شرایط و غیربرخوردار(ایتام و نیازمندان) بمنظور ارائه خدمات حمایتی موضوعه با دریافت کمکهای نقدی و غیرنقدی نیکوکاران
انجمن خیریه چهارده معصوم (ع) اهواز با 30 سال سابقه تلاش و فعالیت و برنامه ریزی و مدیریت بهینه منابع درآمدی و کمکهای نقدی و غیرنقدی خیرین بزرگوار و جلب اعتماد و اطمینان نسبت به این خیریه، توانسته است در زمینه محرومیت زدایی و تأمین نیازهای خانواده های تحت پوشش فعالیتهای زیر را انجام دهد:
1. اهدای کمک های ضروری به مددجویان:
پرداخت مستمری ماهیانه - توزیع مستمر و منظم سبد غذایی و مواد بهداشتی - تأمین لوازم خانگی مورد نیاز - تهیه جهیزیه نوعروسان و پرداخت هزینههای ازدواج - معرفی به صندوقهای قرض الحسنه جهت دریافت وام - کمک به امر درمان از طریق معرفی به پزشکان خیر و مراکز درمانی یا پرداخت تمام یا بخشی از هزینه های درمانی - ارایه تسهیلات مسکن شامل رهن، اجاره، خرید و یا تعمیر مسکن موجود - انجام مشاوره در زمینههای ازدواج، مشکلات خانوادگی، تحصیلی، مهارتهای ارتباطی و اجتماعی و ... - کمک به اشتغالزایی از طریق مشاوره شغلی، برگزاری دورههای آموزشی، ارتقاء سطح مهارتهای فنی، خوداشتغالی، ارائه وام و کمکهای بلاعوض و معرفی مددجویان به بازار کار
تأسیس و اداره مجتمع فرهنگی و آموزشی بمنظور:
تأسیس مهدکودک (مطابق استانداردهای بهزیستی) و با امکانات بهروز برای نونهالان تحت پوشش - تشکیل کلاسهای تقویتی، تجدیدی و کلاس کنکور با حضور اساتید مجرب و دانشگاهی بهصورت داوطلبانه - تعامل و همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفهای استان در جهت حرفهآموزی خانوادهها و فرزندان تحتپوشش با هماهنگی واحد اشتغال و کاریابی - تشکیل گروه امور دانشجویی و هدایت تحصیلی و راهبردی دانشجویان تحت پوشش
o راهاندازی آموزشهای فنی و حرفهای
o راهاندازی کتابخانه
o برگزاری اردوهای زیارتی، آموزشی و سیاحتی
- اهداف:
1. حمايت مالي مستمر و غيرمستمر و ارائه كمك هاي نقدي و غيرنقدي به افراد و خانواده هاي ايتام و نيازمند، معلولين و زنان خود سرپرست و سرپرست از كارافتاده خانوار.
2. جذب كمك هاي مردمي و همياري مؤسسات، سازمان ها، ارگان ها، نهادهاي دولتي و غيردولتي و افراد خير به منظور تقويت بنيه اقتصادي، اجتماعي، رفاهي خانواده هاي نيازمند.
3. تأسيس و اداره مؤسسات آموزشي در كليه مقاطع تحصيـلي ابتدائی ـ راهنمائی ـ متوسطه و مراكز تحقيقاتي به منظور:
§ رشد و ارتقاء سطـح علمی و تحصیلی خانواده های ایتام و نیازمند به صورت کاملا غیر انتفاعی و غیر سیاسی.
§ تشکیل کلاسهای فرهنگی و اعتقادی و برنامه ریزی جهت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و خانواده آنان.
4. ايجاد مهدكودك و پيش دبستاني جهت ارتقاء سطح كيفي برنامه هاي پرورشي ـ آموزشي به صورت کاملاً غیرانتفاعی.
5. توانمندسازی افراد و خانواده های تحت پوشش از طریق: اشتغال و کاریابی، کارآفرینی، تشکیل و اداره کارگاههای خانوادگی و مشاغل خانگی، آموزش مهارتهای شغلی، فنی و حرفه ای
- چشم انداز:
- کاهش آسیب های اجتماعی و آثار فقر در حوزه جغرافیایی تعیین شده
- توانمندسازی مددجویان از طریق اعطای کمکهای مالی، آموزش تحصیلی و عقیدتی، حرفه آموزی، مهارتهای شغلی، استفاده از ظرفیتهای شغلی و کارآفرینی